fbpx

Chandra betyder måne på sanskrit, og en særlig mild måde at lave hatha yoga på. Første gang ut. prøvede Chandra Yoga var hos Nalini Yoga i København. Desværre eksisterer Nalini ikke mere, men mens de gjorde, planlagde jeg altid eventuelle ture til København, så jeg kunne nå forbi et af Nalinis yogacentre, og være med på en klasse 😊.

Når vi bruger ordet ”Chandra” eller måne i yoga svarer det nogenlunde til at bruge begrebet om ”yin” i kinesisk teori. Chandra er modpolen til solen eller det varme. Det, du også har brug for, for at føle dig balanceret, hvis du levet et meget ”yang-præget” (aktivt/stresset) liv.

Derfor er det at praktisere Chandra Yoga en god måde at få arbejdet kroppen igennem på, mens du skaber ro i hovedet.

Begreber, der hører til Chandra, er køligt og det, der ligger i skyggen.

Køligt fordi, vi gennem langsomme bevægelser godt nok varmer musklerne langsom og blidt op, men klassen handler ikke om at give dig sved på panden. Fra start til slut skal du have overskud til at mærke og være bevidst om din vejrtrækning, hvilket leder videre til det andet begreb.

Det, der ligger i skyggen”. Det, du fornemmer indeni. Det kan være at mærke din vejrtrækning, mens du ligger stille eller er i bevægelse. Det kan være have opmærksomheden på enkelte muskler eller et led. Det kan også være at mærke, hvad de milde, fokuserede bevægelser gør ved dit sind eller dit humør. Kort sagt: mærke dig selv.

Fornemmelsen for, hvad det sker inde i dig – enten det er fysisk eller mentalt – hedder interoception, og kan ses om en sans på lige fod med lugte- eller høresansen. Det er ofte den sans, som undertrykkes, virker til at forsvinde eller ender med at sende ”fejlsignaler”, når man er stresset.

I en Chandra Yoga-klasse bruger vi få eller ingen stående stillinger. I løbet af de 75 minutter, klassen varer, arbejder vi med såvel flows eller ”vinyasas”, hvor vi bevæger os i rytme med åndedrættet som med opspænding af musklerne – statisk styrke – på samme måde som i hatha yoga, men i liggende eller siddende variationer af stillingerne. Klassen sluttes enten af med, du fordyber dig i et enkelt yin-stræk, du gennemgår en bodyscan eller en afstressende visualiseringsøvelse før du ligger i afspænding.

Alle, der har lyst til ro, langsommelighed og fordybelse, kan være med til Chandra Yoga.

I de år, hvor jeg har undervist i Chandra Yoga andre steder, har de fleste deltagere været helt almindelige mennesker, som holdt af at bevæge sig, men uden det skulle være benhårdt eller konkurrencepræget. Der har også været deltagere med skader eller andre udfordringer, som har gjort de har brug for at tage hensyn til deres krop (fx lavt blodtryk eller et hjerte, som ikke kunne holde til hård motion). Ligesom der også har været flere som efter en udfordrende arbejdsdag, havde brug for at bevæge kroppen godt igennem, men få pulsen ned samtidig.